Google

Bagaimana Menambah Senarai Cuti Umum Malaysia Pada Google Calendar?

Dengan ramai yang menggunakan akaun Google, salah satu fungsi yang turut hadir diintegrasikan (pada GMail, Android dan sebagainya) adalah Google Calendar. Menggunakannya, pengguna boleh membuat tetapan jadual harian, mesyuarat dan sebagainya.

Pada masa yang sama, dalam memudahkan pengurusan jadual harian anda, Google turut menyediakan sebuah kalendar tambahan yang memperlihatkan senarai cuti-cuti umum di Malaysia.

Untuk menggunakannya, pengguna hanya perlu ke halaman Google Calendar, dan pada bahagian kiri laman tersebut, klik pada anak-panah “Other Calendars”.

google-calendar-malaysia-holiday

 

Google secara automatik akan mencadangkan cuti umum berdasarkan negara pada akaun anda. Jadi, anda akan dapat melihat cuti umum Malaysia disenaraikan di sana, dan hanya perlu klik pada ia untuk mengaktifkannya dan menyertakan ia pada kalendar anda.

Add Secara Manual

1. Klik pada Other Calendars > Browse Interesting Calendars

calendar1

 

2. Cari Malaysia dan klik pada menu Subscribe.

 

calendar2

 

3. Hasilnya.

 

 

calendar3

Layari : Google Calendar

Sumber: Amanz

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s